Vanaf vandaag vermeldt ZorgkaartNederland de wachttijden van alle ziekenhuizen en zelfstandige klinieken in Nederland. Dit biedt patiënten de mogelijkheid om op één pagina alle wachttijden in de medisch-specialistische zorg met elkaar te vergelijken. Wat ZKN betreft een mooie mijlpaal voor patiënten en een goede stok achter de deur voor alle instellingen om hun gegevens actueel te houden. 

Zorgaanbieders van medisch-specialistische zorg waren eerder al verplicht om de wachttijden op hun eigen website bekend te maken. Nu de nieuwe, landelijke regeling over de wachttijden op 1 augustus in werking is getreden, brengen Patiëntenfederatie Nederland en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de wachttijden op één plek bij elkaar.  

Toegang tot planbare zorg
De nieuwe wachttijdenregeling betekent voor zorgaanbieders van medisch-specialistische zorg dat zij vanaf 10 augustus 2021 hun wachttijdeninformatie elke twee weken moeten aanleveren via het Zorgbeeldportaal, voorheen was dat vierwekelijks. Dit geeft een nauwkeuriger beeld van de werkelijke wachttijden en dat is essentieel om de toegankelijkheid van de planbare zorg te monitoren. 

Overzichtelijk voor patiënten
Patiënten kunnen op ZorgkaartNederland zien waar ze het snelst geholpen kunnen worden. Zij kunnen vervolgens hun zorgverzekeraars vragen om zorgbemiddeling en doorverwezen worden naar een andere zorgaanbieder.