Wachttijden medisch-specialistische zorg nog steeds onder druk
Op donderdag 13 maart jl. publiceerde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de nieuwe Monitor Toegankelijkheid. Wat blijkt? De wachtlijsten voor medisch-specialistische zorg staan nog steeds onder druk.
Landelijk blijven de wachttijden voor medisch-specialistische zorg ongeveer gelijk, maar er zijn regionale verschillen. Ook zijn er aanzienlijke verschillen tussen de wachttijden voor behandelingen en die voor poliklinische zorg.
Halverwege 2024 is het aantal patiënten dat zorg ontvangt in klinieken iets gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. In ziekenhuizen is er een lichte stijging zichtbaar in de afgelopen jaren, maar in de eerste helft van 2024 is een daling te zien. Dit komt mogelijk door de manier van aanleveren van gegevens.
Nieuw overzicht regionale wachttijden
De NZa heeft in deze Monitor een nieuw overzicht toegevoegd met regionale wachttijden voor specifieke behandelingen, vergeleken met het landelijk gemiddelde. De wachttijden voor alle behandelingen in dit overzicht overschrijden de Treeknorm, oftewel: hier moeten patiënten te lang wachten. Ook geldt dat er sprake is van regionale verschillen.
Het gebruikelijke overzicht van de 'werkvoorraad' van klinieken is niet opgenomen omdat de uitvraag hiervoor is gestopt. Daarnaast heeft de NZa een probleem ontdekt in de aanlevering van productiegegevens, wat verklaart waarom dit overzicht ontbreekt in de huidige Monitor.
BNNVara programma Kassa: wachtlijsten nog steeds groot probleem
In het BNNVara programma Kassa afgelopen zaterdag was er ruimschoots aandacht voor de wachtlijstenproblematiek: onderzoek van Patiëntfederatie Nederland liet zien dat patiënten in Nederland soms maanden langer wachten dan nodig is. Ook weten veel patiënten niet dat ze terecht kunnen bij hun zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling. Ook zorgaanbieders kunnen patiënten wijzen op snellere alternatieven.
Bekijk hier het artikel.
Bijdrage zelfstandige klinieken aan toegankelijkheid
ZKN vindt dat zelfstandige klinieken een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de toegankelijkheid van zorg. Door efficiënte werkwijzen, focus op snelle toegang en een patiëntgerichte aanpak, kunnen klinieken bijdragen aan het verkorten van wachttijden in de medisch-specialistische zorg. Patiënten die wachten op een poliklinische behandeling of medisch-specialistische zorg kunnen vaak sneller geholpen worden in een zelfstandige kliniek. Dit verlicht niet alleen de druk op ziekenhuizen, maar zorgt er ook voor dat patiënten eerder geholpen worden en minder lang met klachten blijven rondlopen.
Structurele oplossing nodig
ZKN pleit ervoor dat patiënten beter worden geïnformeerd over de beschikbare zorgopties, inclusief de mogelijkheden tot zorgbemiddeling naar zelfstandige klinieken. En roept zorgverzekeraars, verwijzers en beleidsmakers op om zelfstandige klinieken structureel te betrekken bij het oplossen van wachttijdproblematiek. Door samen te werken en alle beschikbare zorgcapaciteit optimaal te benutten, kan de toegankelijkheid van zorg in Nederland verder worden verbeterd.
Lees hier het rapport.
Vragen over dit artikel?
Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Emilie den Bieman.