Nieuwsbericht

Best practice: Beter worden doe je thuis

In deze best practice deelt DeKinderkliniek haar innovatie: de best georganiseerde totaalzorg voor kinderen en jongeren.

1 januari 2022

DeKinderkliniek | Beter worden doe je thuis - Best practice

Welke best practice wilt u delen?
Het motto ‘een kind hoort niet in het ziekenhuis’ dat is vertaald naar een organisatie met de best georganiseerde totaalzorg voor kinderen en jongeren. We beschikken over een dagbehandeling waar kinderen gepland en ongepland opgenomen kunnen worden. De zorg vindt, indien noodzakelijk en mogelijk, bij ons plaats. Een belangrijke voorwaarde is dat zieke kinderen zo vroeg mogelijk op de dag worden gepresenteerd. Zo hebben we tijd om kinderen te behandelen en, indien verantwoord, aan het einde van de dag te ontslaan of thuis te laten overnachten en de volgende dag te laten terugkomen. Soms is het niet anders. Dan móet een kind wel worden opgenomen op een kinderafdeling. In zo’n geval moet er meteen plek zijn. En de best mogelijke medicijnen, middelen en kinderartsen. Want hoe eerder kinderen de juiste hulp krijgen in een kindvriendelijke sfeer, hoe sneller zij genezen en weer naar hun huis en school kunnen.

Wat was de aanleiding om tot deze best practice te komen?
Door de snelle groei van Almere en de sterke toename van het geboortecijfer was uitbreiding van de capaciteit van kindergeneeskunde absoluut noodzakelijk. Doorgaan op de oude, vertrouwde voet was een optie, maar Norbert van den Berg en Tim Vreede pakten de unieke kans om plannen te ontwikkelen voor DeKinderkliniek.

Wat behelst de verbetering?
Als een kind zorg nodig heeft, maak dan het bezoek en het verblijf zo aangenaam en kort mogelijk. Bij ons vinden kinderen een vriendelijke omgeving waarin het niet alleen om hun ziektebeeld gaat, maar om het totale kind of jongere met medische en eventueel psychische en sociale problemen. Een benadering die zijn oorsprong vindt in het holisme dat er onder andere vanuit gaat dat een mens meer is dan de som van al zijn “onderdelen”. Bij die visie hoort ook de basishouding om altijd eerlijk te zijn tegen kinderen en jongeren. Dus ook als het om moeilijke mededelingen gaat. Kinderen en jongeren waarderen authenticiteit als geen ander. Een pure persoonlijkheid maakt dat kinderen en jongeren zich veilig en vertrouwd kunnen voelen, waardoor het mogelijk is om beter met hen te communiceren. Voor medewerkers betekent dit heel concreet dat het kind/de jongere zich niet hoeft aan te passen aan DeKinderkliniek, maar dat de medewerkers zich aanpassen aan het kind en diens omgeving. Deze visie is vertaald in de merkwaarden van DeKinderkliniek: ‘puur en persoonlijk’. Deze waarden staan centraal in de communicatie en het gedrag die passen bij de medewerkers én bij wat kinderen uitstralen. De waarden zijn niet alleen kenmerkend voor het contact met kinderen en ouders, maar ook voor het contact tussen medewerkers. Die zijn hierop geselecteerd en hiervoor getraind.


Wie profiteert van deze best practice?
Alle stakeholders hebben profijt van hoe DeKinderkliniek is georganiseerd. De patiënt ontvangt de beste totaalzorg op een goed georganiseerde manier. In DeKinderkliniek is veel aandacht voor job-enrichment van medewerkers, waarbij medewerkers worden opgeleid voor verschillende taken en rollen in de organisatie. Hierdoor zijn mensen flexibel inzetbaar, wat de personele inzet vergroot. De medewerkers krijgen de ruimte om te groeien, hun werkzaamheden zijn divers en ze worden gestimuleerd verantwoordelijkheid te nemen, wat het werkplezier vergroot. Maatschappelijk gezien is DeKinderkliniek een voorbeeld waarbij de zorg patiëntvriendelijk, efficiënt georganiseerd is zonder dat dit de maatschappij en zorgverzekeraars extra geld kost. Sterker nog, door de inzet van verpleegkundigen is er nog meer aandacht voor educatie én preventie.

Wie hebben er intern meegewerkt aan deze best practice? En hoe?
DeKinderkliniek staat voor het totaal van alle medewerkers. Van gastvrouw tot kinderarts. Van pedagogisch medewerker tot verpleegkundige. Maar die best georganiseerde complete zorg voor kinderen en jongeren kun je alleen bieden als er geen zwakke schakels in de ketting zitten. Kortom: iedereen moet de beste willen zijn op zijn of haar eigen werkterrein én zich verantwoordelijk voelen voor eigen werk én dat van anderen in de organisatie.

Welke externe partijen zijn direct betrokken bij de best practice? En hoe?
De huisartsen en Flevoziekenhuis zijn onmisbare schakels in de keten van zorg. Met deze partijen is veelvuldig contact en overleg. DeKinderkliniek vraagt om diensten die verder gaan dan de gebruikelijke zorg. Daarom besteden we ook aandacht aan thema’s als sport en overgewicht en kunnen kinderen ook bijvoorbeeld yoga krijgen. Dit vereist open staan voor andere vormen van zorg.

Welke drempels kwam u onderweg tegen en hoe heeft u deze overwonnen?
Onze manier van werken vraagt van medewerkers flexibiliteit, omdat in de zorg niet de medewerker en organisatie centraal staan, maar de patiënt. Dit vereist een selectie van specifieke kenmerken bij aanname van nieuw personeel en ook opleiding op specifieke eigenschappen, zoals gastvrijheid. Bij wijzigingen in de bekostiging van DBC-DOT bleek dat in de nieuwe tariefstructuur alleen een vergoeding bestond wanneer een kind wordt opgenomen inclusief klinische overnachting en anders een poliklinisch tarief bestond. Dit geeft een perverse prikkel om kinderen op te nemen en te laten overnachten, in plaats van dagbehandeling. Terwijl dit niet in het belang van de patiënt, het systeem en de maatschappij.

Wat levert de best practice op?
Deze organisatie van zorg heeft effect op het aantal spoedeisende-hulpcontacten en klinische ziekenhuisopnames in het Flevoziekenhuis. Het aantal opnames in het Flevoziekenhuis is op een aantal terreinen waarop DeKinderkliniek actief is, fors gedaald. Als ziekenhuizen hun specialisten, verpleegkundigen, kennis, budgetten en techniek samenbrengen, ontstaat er een uitdagende werkomgeving waarin steeds meer kinderen de beste zorg krijgen. Efficiënter, effectiever en zonder dat het extra geld kost.

Hoe worden de resultaten gemeten en vergeleken met de situatie vóór invoering?
In de afgelopen jaren heeft een jaarlijks patiënttevredenheidsonderzoek plaats gemaakt voor continue metingen. Patiënten en ouders kunnen na hun bezoek direct opmerkingen achterlaten en een rapportcijfer geven. In het verleden werd het patiënttevredenheidsonderzoek gebenchmarkt met poliklinieken kindergeneeskunde van algemene ziekenhuizen. De benchmark van de spiegelgroep bedroeg 7,8. De afgelopen jaren blijft de beoordeling van DeKinderkliniek stabiel met een rapportcijfer van een 8,6. Dit geldt tevens op de vraag ‘zou u DeKinderkliniek’ aanbevelen aan kennissen en/of familie (derden)?’, waar DeKinderkliniek met een NPS van +62 scoort. Zowel op patiënttevredenheid als medewerkerstevredenheid scoort de organisatie van zorg op verschillende onderdelen als best practice, de uniciteit van DeKinderkliniek wordt hierdoor onderstreept en bevestigd.

Wat heeft u geleerd van de best practice en de weg er naartoe?
Dat andere organisatie van zorg alleen gerealiseerd kan worden als er bevlogenheid en lef bestaat om buiten gebaande paden te treden en te zoeken naar én te selecteren op mensen die deze eigenschappen ook bezitten.

Waar bent u het meest trots op?
Om de ambitieuze doelen van DeKinderkliniek te kunnen realiseren is het voorwaardelijk om een werksfeer te creëren waarin iedereen zich prettig voelt. Waarbij er authenticiteit is in het contact met collega’s, kinderen, ouders, huisartsen, leveranciers, bedrijven, gemeenten, enzovoorts. Dat heeft alles met veiligheid te maken. Het jezelf kunnen zijn, waardoor talenten de ruimte krijgen. Dit heeft bijgedragen tot de realisatie van DeKinderkliniek en het feit dat we zijn gegroeid tot de organisatie die we nu zijn!

 

Over DeKinderkliniek
DeKinderkliniek is gevestigd in Almere en biedt poliklinische zorg en dagbehandeling voor kinderen en jongeren van tot jaar. De kliniek komt voort uit het Flevoziekenhuis Almere en uit de ideologie dat zorg voor kinderen anders moet. Sinds de opening in 2009 is het aanbod enorm uitgebreid door samenwerkingsverbanden met verschillende eerste- (verschillende paramedici) en derdelijnszorgprofessionals (academisch medisch specialisten). Door alle zorg onder één dak aan te bieden kunnen verschillende contactmomenten en onderzoeken op één dag gepland en aangeboden worden. Uitgangspunt is: ‘Beter worden doe je thuis’. Omdat de kliniek gelooft in de kracht van een veilige en vertrouwde thuisomgeving. Een belangrijke rol is weggelegd voor gespecialiseerd verpleegkundigen voor chronische doelgroepen als astma, diabetes en obesitas. De kliniek biedt ook Geestelijke Gezondheidszorg vanuit DeKinderGGZ.​

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Lian van Mourik.

Profielfoto van Lian van Mourik
Lian van Mourik
Contactpersoon