Ledenvoordeel op een rij

Lid zijn van ZKN biedt vele voordelen en bijzondere extra’s! We zetten het voor u op een rij. 

Haal alles uit uw ZKN (kandidaat) lidmaatschap | 15 tips 

ZKN houdt zich met name bezig met het behartigen van de belangen van leden. Dat doen we in de media, in de politiek, bij verzekeraars en bij andere stakeholders. We bieden leden echter ook een groot aantal diensten en services om klinieken te ondersteunen, te faciliteren en te stimuleren tot groei en innovatie. We zetten 15 tips op een rij, onderdeel van het lidmaatschap, waar u gebruik van kunt maken. Kende u ze allemaal?  

De tips kunnen zowel voor directies als voor medewerkers interessant zijn.

Kennis & Tools 

1. Wordt goed geïnformeerd op belangrijke thema’s

Iedere kliniekmedewerker kan zich aanmelden op ZKN.nl. Zo blijven kwaliteitsmedewerkers, communicatieprofessionals of HR-specialisten zelf op de hoogte van de relevante trainingen, geboden hulpmiddelen en nieuwsberichten. Kijk vooral bij de thema's voor alle reeds geplaatste documenten (HR-modelovereenkomsten, ZKN logo, audithulpmiddelen, opleidingsplan etc. etc.). Via ‘expertise’ in uw profiel vinkt u aan over welke thema’s u in de nieuwsbrief geïnformeerd wilt worden.  

Videorondleiding: We hebben voor (nieuwe) leden een videorondleiding over ZKN.nl opgenomen waarin we u in 6 minuten de belangrijkste opties van het platform toelichten: personaliseren van uw nieuwsbrief, aanmelden voor bijeenkomsten, nuttige documenten vinden etc. U bekijkt de rondleiding hier

2. Volg ZKN academies 

Het jaarrond organiseert ZKN bijeenkomsten op het gebied van kwaliteit, informatisering, communicatie en andere actuele thema’s. Deze bijeenkomsten zijn (digitaal) te volgen voor directieleden en andere kliniekmedewerkers. Naast onze eigen academies tippen we ook regelmatig interessante bijeenkomsten van de HLA-programma’s of webinars in samenwerking met bijvoorbeeld de NVZ en FMS.  

3. Ski-tool voor indicatoren vergelijken 

Als ZKN lid maakt u kosteloos gebruik van de SKI-tool om uw kwaliteitsindicatoren te vergelijken met voorgaande jaren óf andere zorgaanbieders. De uitkomsten kunt u gebruiken om uw eigen kwaliteit te monitoren en te verbeteren. Lees hier verder over de SKI-tool
Een account vraagt u aan via marloes.franken@zkn.nl 

4. Lorenz-tool voor wet- en regelgeving

Volgens het ZKN-keurmerk moet u kunnen aantonen dat u voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. De Lorenz tool kan uw kliniek hierin ondersteunen met een compleet en actueel overzicht van alle geldende wetgeving en richtlijnen. Meer informatie en aanvragen van een account.  

5. Profiteer mee van landelijke ontwikkelingen en programma's 

  • ZKN is partner van het Integraal Zorg Akkoord (2022). Dit betekent dat ZKN aan tafel zit en een stem heeft in de landelijke ontwikkelingen van de zorg. Het IZA is onderverdeeld in enkele thema's waarbij ZKN betrokken is bij de voor klinieken relevante thema's. De komende jaren worden op alle thema's diverse activiteiten en subsidies verwacht om landelijk te bewegen naar de gewenst uitkomst van passende zorg. ZKN neemt haar leden daarin mee.  
  • In 2018 ondertekende ZKN het hoofdlijnenakkoord en startte een betrokkenheid bij de programma's als Tijd voor VerbindingZE&GGUitkomstgerichte Zorg en Programma Medicatieoverdracht welke zich in een afrondende fase bevinden of voortgezet worden onder het IZA. ZKN raadt u aan om u te verdiepen in deze programma’s en u eventueel in te schrijven voor hun directe nieuwsbrieven zodat u alles meekrijgt van hun nieuws, evenementen, subsidies en materialen waar u gebruik van kunt maken. 
  • ZKN attendeert haar leden altijd op andere relevante subsidies en ondersteunt u waar mogelijk om kansen te grijpen en aan nieuwe regels te voldoen. Denk aan ondersteuning met gegevensuitwisseling (Wegiz) of de nieuwe subsidie "Strategisch opleiden medisch-specialistische zorg" ter vervanging van de KiPZ-subsidie. 

Zichtbaarheid van uw kliniek 

6. Promotie van uw kliniek op zkn.nl 

Iedere kliniek heeft een eigen pagina op ZKN.nl voor elke kliniekvestiging. Zo kunnen patiënten en doorverwijzers zich oriënteren op alle aangesloten ZKN-leden. Is de informatie over uw kliniek nog up to date? Zoek hier op uw kliniek en bekijk uw persoonlijke pagina(‘s). Eerste contactpersonen en iedereen met vacature-rechten kunnen deze informatie zelf aanpassen via ‘mijn kliniek’ in de menubalk.  

7. Locaties en adressen up to date 

Aansluitend bij de vorige tip; zorg dat uw klinieklocaties en adresgegevens correct vermeld staat op ZKN.nl zodat patiënten weten waar ze terecht kunnen. Wijzigingen kunnen worden doorgegeven via info@zkn.nl. Nieuwe geopende klinieklocaties nemen wij pas op nadat de locatie is geaudit en zodoende wordt vermeld op uw ZKN-keurmerk certificaat. 

8. Op elke klinieklocatie een ZKN-bordje? 

Is uw klinieklocatie (nieuw of bestaand) positief geaudit voor het ZKN-keurmerk en heeft u nog geen ZKN-keurmerk bordje? Vraag deze dan nu aan via info@zkn.nl. Graag ontvangen we bij uw verzoek een kopie van uw ZKN-keurmerk certificaat.  
Lees hier over de ZKN-keurmerk teksten & logo’s voor digitaal gebruik. 

9. Plaats gratis vacatures

 Alle ZKN-leden kunnen kosteloos en onbeperkt hun vacatures plaatsen. Deze worden getoond op zkn.nl/vacatures. Lees hier meer over hoe het werkt.  

Algemeen  

10. Klachten, geschillen en algemene voorwaarden 

Met het ZKN-lidmaatschap bent u automatisch ook aangesloten bij de ZKN Geschillencommissie. Dit is de laatste stap in een klachtenprocedure met een patiënt/ cliënt. U hoeft dus niet zelf een (extra) lidmaatschap af te nemen bij een organisatie voor geschillen. ZKN heeft ook algemene consumentenvoorwaarden afgesloten die gelden voor alle klinieken. Alles over klachten, geschillen en de consumentenvoorwaarden vindt u hier. 

11. Laat u ondersteunen door sponsoren

ZKN heeft meerdere sponsor- en samenwerkingspartners die gespecialiseerd zijn in specifieke thema’s die betrekking hebben op onderdelen van het ZKN-keurmerk en u kunnen ondersteunen. 

  • Kwaliteit / ZKN-keurmerkbpo-axsysQVOX en abaud zijn bureaus die gespecialiseerd zijn in het bieden van begeleiding en ondersteuning bij het invoeren en onderhouden van het Kwaliteit- en veiligheidsmanagementsysteem conform het ZKN-keurmerk en de voorbereiding op de certificering. abaud kan daarnaast ook benaderd worden voor advies en ondersteuning op financieel, juridisch en governance gerelateerde onderwerpen.  
  • Gerenommeerde EPD leveranciers van kliniekenCurasoftTimeff en MI Consultancy
  • ApothekersClinic Care Services en Lairesse Ziekenhuis Farmacie zijn leverend - en toezichthoudend apothekers voor veel ZKN-klinieken. 
  • Veiligheidsadviseurs gevaarlijke stoffenJMAD.A.G.S en QVOX 
  • PREM/ patiëntervaringen metenZorgkaartNederland (50% korting op pakketten)

Zie het totaal overzicht hiervan op onze pagina met sponsor- en samenwerkingspartners 

Vereniging voor én door leden 

Een belangrijk aspect van een vereniging is dat we met elkaar meer kunnen bereiken dan alleen. ZKN biedt diverse mogelijkheden om te netwerken en te verbinden met andere leden/ professionals. 

12. Neem deel aan een commissie

Het deelnemen aan een commissie geeft u als professional een groot voordeel. Weten wat er speelt, kennisnemen van actuele voorbeelden en de kans om zelf thema’s en vragen te adresseren bij ZKN. Stuur een mailtje naar info@zkn.nl als u vrijblijvend meer wilt weten over de HR-commissie, Commissie Kwaliteit & Veiligheid, Commissie Financiering & Contractering, Communicatie commissie, Commissie informatisering en de Wetenschap Commissie.  

13. Gebruik de functionaliteiten van ZKN.nl

Vul uw profiel op ZKN.nl met een foto en korte bio, stuur eens een bericht naar een ander lid, maak een connectie, reageer op nieuwsartikelen, stel een vraag etc. etc. Zo laat u uw eigen expertise zien en legt u eenvoudig(er) contact met andere kliniekprofessionals.  

14. Kom naar de grote verenigingsevents 

Twee keer per jaar organiseert ZKN een groot event die dé kans bieden om andere professionals te ontmoeten. Noteer het ZKN congres op 15 juni 2023 en de Algemene ledenvergadering op 23 november 2023 alvast in uw agenda.  

15. Draag uw steentje bij

Om belangen van leden te behartigen vraagt ZKN regelmatig leden om een bijdrage. Bijvoorbeeld door een enquête in te vullen, zitting te nemen in een denktank of klankbordgroep en uw ervaringen of voorbeelden aan te leveren. Zo is en blijft ZKN voor én door leden, draagt u ook uw steentje bij? 

Vond u dit artikel interessant? Zoek meer artikelen op de volgende tags: