Praktijkvoorbeeld

Passende behandeling door omgekeerde zorgpiramide

Bij de Proctos kliniek werken ze met een duidelijke visie: de omgekeerde zorgpiramide. De hoogst opgeleide zorgverlener, de medisch specialist, staat bij de poort met voldoende tijd en aandacht voor de patiënt.

Waarom is deze werkwijze een passende zorgpraktijk?

De medisch specialist kijkt naar de patiënt in zijn geheel en niet alleen naar de klacht. Door de psychosociale context mee te nemen in de geadviseerde behandeling komen de specialist en patiënt samen tot de best passende behandeling. Hierdoor is de patiënt meer therapie trouw en is er later in het behandeltraject minder aanpassing van zorg nodig. De medische zorg is dus discipline overstijgend en er is tijd en aandacht voor de patiënt met als doel om de zorgvraag echt op te lossen. Zo wordt er veel tijd en geld bespaart.

Wat zijn de doelstellingen?

  • Voldoende tijd en aandacht voor de patiënt.
  • Het opstellen van een passend behandelplan door de arts en patiënt.
  • Bespreekbaar maken van anale aandoeningen.
  • Betere zorg voor patiënten met anale klachten.

Voor welke doelgroepen is deze werkwijze van belang?

De Proctos kliniek richt zich niet specifiek op een IZA doelgroep. Iedereen met anale klachten is welkom en krijgt een passende behandeling met voldoende aandacht.

Wat is de impact op inzet van personeel?

Er worden aanzienlijk minder operaties uitgevoerd bij de Proctos kliniek dan in een gemiddeld ziekenhuis. Dit komt door het passende behandeltraject waardoor opereren niet altijd meer nodig is. Hierdoor is er minder inzet van personeel nodig en worden kosten gedrukt. Daarnaast voelen patiënten zich gehoord. Dit zorgt voor een hoge patiënt tevredenheid en NET promotor score. Wat ook weer positief effect heeft op het zorgpersoneel.

Wat is de impact op de zorg?

Proctos kliniek houdt van alle patiënten PROM en PREM vragenlijsten bij. Hieruit blijkt dat na behandeling 91% van de patiënten zich beter voelt en zijn de mate van klachten gedaald van 49.31 tot 18.79, op een schaal van 60 veel klachten tot 1 geen klachten.

Het patiënttevredenheidsonderzoek laat zien dat er op alle onderwerpen hoger dan een 9 wordt gescoord, zoals de vriendelijkheid van het personeel, de deskundigheid, het luisteren naar de patiënt en het meenemen van de wensen bij de keuze van de behandeling. Dit laat zien dat aandacht voor de patiënt en het samen opstellen van een behandelplan werkt. Zo wordt de zorgvraag opgelost en is de kans op terugkerende patiënten lager.