Nieuwsbericht

Handreiking patiëntencommunicatie inhaalzorg MSZ: "Wanneer ben ik aan de beurt voor mijn behandeling?"

2 september 2021

Veel patiënten van wie medisch specialistische zorg is uitgesteld, hebben vragen over wanneer en hoe ze geholpen gaan worden. Het is belangrijk om op deze vragen van patiënten over o.a. wachttijden, toegankelijkheid, veiligheid en zorgkosten te anticiperen en reageren. De NZa heeft samen met de patiëntenfederatie en andere koepels, waaronder ZKN, een handreiking gemaakt ter ondersteuning bij deze communicatie.

De handreiking bevat:

  • Kernboodschap patiëntcommunicatie MSZ
  • Voorbeeldvragen van patiënten over inhaalzorg én voorbeeld antwoorden
  • Tips voor communicatie
  • Stappenplan zorgbemiddeling.
  • Voorbeelden en relevante verwijzingen.
    • Bij de voorbeelden wordt een voorbeeld gegeven van de huidige corona patiëntencommunicatie van een ziekenhuis en een kliniek. 

De ambitie is om met alle MSZ partijen dezelfde kernboodschap uit te dragen en patiënten (op de wachtlijst) goed te informeren. 

Meer informatie
Lees hier de aanbiedingsbrief van de NZa over de communicatiehandreiking en de samenhang met de afspraken die gemaakt zijn over de inhaalzorg en wachttijdbemiddeling door zorgverzekeraars.