Praktijkvoorbeeld

CortoClinics: digitale zorgoplossingen & samen beslissen


Kliniek: CortoClinics 
Doelgroep: Cliënten met knie- en heupprotheses
Passende zorg: Inzet van digitale technologieën dicht bij de cliënt & samen beslissen  
 

 

 

 

Wat doet Cortoclinics op het gebied van passende zorg?

 CortoClinics past verschillende digitale innovaties toe om de zorg te verbeteren: 

  • Cliënten ontvangen voor hun afspraak digitale vragenlijsten en informatie over verschillende behandelopties (consultkaarten). Deze informatie wordt tijdens de afspraak besproken; zo zijn cliënten beter geïnformeerd en betrokken. 
  • In de spreekkamer kijken cliënten via het computerscherm mee in hun Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Zo wordt de administratie tijdens het consult afgerond. Dit werkt efficiënt voor de behandelaar maar vergroot ook de betrokkenheid van patiënt door transparantie.  
  • Wanneer een operatie nodig is maakt de chirurg gebruik van de Mako-robot. Deze robot berekent op basis van scans en röntgenfoto's de ideale positie voor de prothese. De robotarm assisteert de chirurg met een nauwkeurigheid van minder dan 1 mm. Zo wordt de prothese optimaal geplaatst. 
  • Na de behandeling ontvangen cliënten automatisch digitale follow-up-berichten met informatie over herstel, pijn en bewegingsbeperkingen. Deze informatie is gebaseerd op uitkomsten en ervaringen van eerdere cliënten. Doordat cliënten beter weten wat ze kunnen verwachten ervaren ze minder last en wordt er minder contact opgenomen met de kliniek. 

Waarom is dit passende zorg?

Waar mogelijk organiseert CortoClinics zorg dicht bij de cliënt (digitale vragenlijsten en digitale follow-ups). Ook is er door de hoge patiëntbetrokkenheid vanaf de start sprake van samen beslissen. Tenslotte zijn de werkwijzen van CortoClinics efficiency: door het gebruik van de robot wordt de prothese optimaal geplaatst, cliënten hebben van tevoren al behandelmethodes gezien én tijdens het bezoek kijken cliënten mee in hun EPD. Zo wordt de beschikbare tijd voor zorgverleners optimaal benut. En hierdoor hebben zij meer tijd hebben voor de patiënt. 

Wat levert het concreet op? 

 De digitale transformatie bij CortoClinics leidt tot: 

  • Minder administratieve lasten voor zorgverleners 
  • Meer tijd en persoonlijke aandacht voor cliënten 
  • Hogere patiënttevredenheid 
  • Nauwkeurigere plaatsing van protheses dankzij robotica (= minder klachten en sneller herstel)
  • Minder onverwachte klachten en minder behoefte aan extra contact door betere informatievoorziening 

Verder belangrijk om te weten

Naast de kwaliteit van zorg staat bij CortoClinics het werkplezier van de medewerkers hoog op de agenda. Door minder administratielast en inzet van slimme technologie, kunnen zorgverleners zich focussen op datgene waar ze goed in zijn: persoonlijke aandacht voor de cliënt. Cliënten ervaren de zorg als professioneel, betrokken en afgestemd op hun behoeften, wat bijdraagt aan een positieve ervaring en een sneller herstel. Deze aanpak maakt zorg niet alleen efficiënter, maar ook warmer en mensgerichter.