Nieuwsbericht

Nog steeds te lange wachtlijsten; kliniek blijkt schot in de roos

18 februari 2025

De wachttijden voor veel medisch-specialistische behandelingen zijn nog steeds te lang. Dat stond vandaag in een artikel in de Telegraaf, over een patiënt die maanden op de wachtlijst stond voor een baarmoederoperatie. Uiteindelijk bood een zelfstandige kliniek uitkomst.

“Goed dat er opnieuw aandacht is voor de lange wachttijden”, zegt Paulette Timmerman, directeur ZKN, “het grootste probleem van de zorg in Nederland is de toegankelijkheid: in 46% van de gevallen wordt de zogenaamde Treeknorm (wat we acceptabel vinden qua wachttijd) niet gehaald. Dat is al heel lang zo.”

Sneller terecht in een kliniek

“Wij weten uit onderzoek dat patiënten voor veel behandelingen, zoals behandelingen voor staar, heupartrose, huidkanker en diagnostiek, gemiddeld eerder terecht kunnen bij een kliniek. Het verschil in wachttijd is vaak enkele weken. Dit is ook de reden dat patiënten en hun verwijzers vaak voor een kliniek kiezen. Zoals de dame in het artikel die de tip geeft om zelf een kliniek te bellen”, volgens Timmerman. Snel geholpen worden is belangrijk: uitstel van zorg doet patiënten geen goed: er gaan vele levensjaren in goede gezondheid verloren door uitstel van operaties. Timmerman: “Bijkomend nadeel is dat medewerkers die wachten op een operatie onnodig thuis zitten en niet kunnen werken.”

Juiste zorg, juiste plek

Klinieken behandelen jaarlijks zo’n 1,3 miljoen patiënten. Dit is 17,4% van alle patiënten met een medisch-specialistische zorgvraag. Als we alleen naar de planbare zorg kijken, dan is dit bijna 25%. Hiermee wordt capaciteit vrijgespeeld in de ziekenhuizen voor urgente en hoogcomplexe zorg. En klinieken zouden meer kunnen doen: “In het artikel wordt gesuggereerd dat de wachtlijsten te maken hebben met beperkt budget. Maar dat klopt niet: waar het om gaat is dat behandelingen door zorgverzekeraars op de juiste plek worden ingekocht. Anders gezegd: zij moeten zo inkopen dat patiënten binnen de afgesproken wachttijden (Treeknormen) kunnen worden geholpen”, volgens Timmerman.

Zelf op zoek naar kliniek

Bij wachttijden langer dan zes à zeven weken kunnen patiënten gebruikmaken van zorgbemiddeling bij hun zorgverzekeraar. Of direct het advies volgen van de patiënt uit het artikel: neem direct contact op met een kliniek. ZKN-klinieken zijn te vinden op kliniekzoeker.nl. Wachttijden vergelijken kan heel eenvoudig via de wachttijdenassistent van Zorgkaart Nederland. 

Goede toegankelijkheid vraagt om andere inrichting

Volgens ZKN moeten we, willen we de zorg toegankelijk houden, kritisch kijken naar de huidige inrichting van zorg. Timmerman: “Met wat er op ons afkomt voldoet de huidige inrichting niet meer. De wachttijden zijn daar een goede indicatie van: voor zowel diagnostiek als behandelingen staan mensen veel te lang in de wachtrij. Daar is de maatschappij als geheel niet mee geholpen. Zorgverzekeraars die zorgplicht hebben zouden daar op moeten acteren.”

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Saskia Deerenberg.

Profielfoto van Saskia Deerenberg
Contactpersoon