Over wachttijden van klinieken
Sinds corona zijn de wachttijden voor zorg in Nederland flink opgelopen. Bij klinieken kunt u vaak nog steeds snel terecht. U kunt op ZKN.nl vanaf begin april 2023 per kliniekvestiging zien wat de actuele wachttijden zijn. De bron voor deze informatie is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), waar klinieken deze data minimaal tweewekelijks aanleveren.
Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over de wachttijden. Als uw vraag er niet tussenstaat, dan kunt u contact met ons opnemen.
Vragen over de wachttijden
- Hoe komen jullie aan de wachttijden?
Onze gegevens zijn afkomstig van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Sinds coronatijd leveren klinieken en ziekenhuis hier minimaal tweewekelijks wachttijd informatie aan.
- Is de informatie actueel?
De informatie wordt elke twee weken aangeleverd (vaker kan ook) en biedt dus een actueel beeld. ZKN vernieuwd de informatie 1x per week.
- Kloppen de wachttijden precies?
De wachttijden zijn een schatting afkomstig van de zorginstellingen zelf en deze zijn gebaseerd op hun eigen systemen. Alle zorginstellingen volgen hiervoor dezelfde rekenmethode van de NZa. Het is altijd mogelijk dat door bijzondere voorvallen als onverwachte drukte, uitval van artsen en dergelijke, het daadwerkelijke moment van inplannen van de afspraak anders is dan de wachttijdinformatie. Uiteraard is ook uw eigen beschikbaarheid hierin een factor.
- Gaat het bij de wachttijden om werk- of kalenderdagen?
De wachttijden zijn berekend in kalenderdagen.
- Waarom zie ik geen wachttijden voor de zorg die ik zoek?
ZKN toont enkel de data van haar leden die beschikbaar is via de NZa data. In Nederland is een specifieke lijst aan onderzoeken, behandelingen en polibezoeken afgesproken waarvoor zorgaanbieders wachttijden aanleveren. Voor bijvoorbeeld niet-verzekerde zorg kunnen veelal geen wachttijden aangeleverd worden bij de NZa en daardoor kan ZKN deze informatie ook niet tonen. Wanneer wachttijden op ZKN.nl niet beschikbaar zijn kunt u deze via de website van de kliniek zelf proberen te vinden.
- Bij kliniek X worden geen wachttijden getoond terwijl dit wel zou moeten
Als u vermoed dat ZKN ten onrechte ergens geen wachttijden vermeld dan zou het fijn zijn als u dit meld via info@zkn.nl. Wij proberen de juiste wachttijdinformatie dan zo snel mogelijk weer te tonen.
- Is er een optie dat ik toch sneller wordt geholpen? (wachtlijstbemiddeling)
U heeft altijd de mogelijkheid om contact op te nemen met de wachtlijstbemiddeling van uw zorgverzekeraar indien u de wachtlijsten te lang vindt of deze de treeknorm overschrijden. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen zodat u mogelijk sneller geholpen kunt worden. De maximaal aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is overeengekomen (de Treeknorm) bedraagt voor de toegang tot de polikliniek en diagnostiek 4 weken. Voor behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken.