Patiëntenervaringen
Patiënten geven ZKN-klinieken gemiddeld een 9,0 in 2021! Dat blijkt uit onderzoek van meer dan 20.000 waarderingen van patiënten op ZorgkaartNederland. Hoe komt het dat patiënten zo tevreden zijn? ZKN deed onderzoek in de wachtkamers van klinieken en ontdekte welke factoren zorgen voor die tevredenheid. U kunt hier ook de 25 persoonlijke kliniekverhalen van patiënten lezen.
Waarom zijn patiënten zo tevreden over kliniekzorg? | Top 5
- Goede zorg / hoge kwaliteit
- Snel geholpen / korte wachttijden
- Persoonlijke aandacht (maatwerk)
- De zorg wordt vergoed door zorgverzekeraars
- Innovatieve / vernieuwende behandelingen
Doordat klinieken zich veelal focussen op één specialisme zijn zij extreem goed en efficiënt geworden in het leveren van die betreffende zorg. Dat zorgt voor tevreden patiënten. Maar ook samenwerkingen met andere zorgaanbieders waarbij de kliniek bijvoorbeeld het vooronderzoek doet en het ziekenhuis de operatie uitvoert worden positief gewaardeerd. Een kliniek blijft alleen van hoog niveau als hij zichzelf constant blijft verbeteren. ZKN-klinieken worden hier jaarlijks onafhankelijk op getoetst.
Op onderzoek in de wachtkamer
Bovenstaande inzichten komen uit 20 interviews met patiënten bij een dwarsdoorsnede van ZKN-klinieken: een vrouwen- en mannenkliniek, een hartkliniek, een huidkliniek, een KNO (keel, neus en oor)-kliniek, een handkliniek, een oogkliniek, een kliniek voor orthopedie en beweging en een kliniek voor gynaecologie en dermatologie. De interviews gingen over de zorg in de kliniek en waarom de patiënt voor de kliniek had gekozen. De inzichten zijn samengevat in de publicatie ‘Zeven recepten voor klanttevredenheid’ en in een boekje vol patiëntenervaringen.
Meer (recente) patiëntervaringen leest u op ZorgkaartNederland.