In onderstaand bericht houden we u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen over de boostervaccinatie voor zorgpersoneel met direct patiëntencontact zoals aangekondigd in de persconferentie van 2 november 2021. ZKN neemt deel aan de overleggen met VWS en RIVM hierover en deelt met u alle informatie zodra deze bekend is. 

Bijgewerkt op 26-11-2021

Medewerkers van klinieken met direct/fysiek patiëntencontact komen in aanmerking voor de boostervaccinatie. De vaccinatie zal bij de GGD plaatsvinden. De uitgangspunten van VWS en RIVM zijn solidariteit en 'de zorg prikt de zorg'. De GGD wil de 3e week van december starten met de vaccinatie van zorgpersoneel, wanneer het lukt wordt eerder gestart. De vaccinatie van de 80+ doelgroep mag daarbij niet in het gedrang komen. De uitgangspunten van ZKN zijn dat de boostervaccinatie goed, zo spoedig als mogelijk en zorgvuldig moet gebeuren.

De zorg prikt de zorg
Vanwege het uitgangspunt 'de zorg prikt de zorg' zal de hulp van klinieken gevraagd gaan worden. Denk hierbij aan het leveren van medewerkers die bevoegd zijn om te mogen prikken. We vragen u om intern alvast te inventariseren welke medewerkers ingezet zouden kunnen worden voor hulp bij de vaccinatie. U hoeft dit nog niet met ons te delen. Op een later moment, zodra bekend is op welke momenten en hoeveel hulp nodig is, zullen wij deze informatie bij u op gaan halen bijvoorbeeld door middel van een uitvraag.

Welk vaccin gaat gebruikt worden en wat zijn de regels?
Voor de boostervaccinatie wordt Moderna ingezet voor medewerkers van 60 jaar en ouder en Pfizer voor medewerkers van 18-59 jaar, ongeacht uw eerdere vaccinatie. Zorgmedewerkers jonger dan 18 jaar krijgen geen oproep voor een boostervaccinatie. Voor deze groep is nog geen toestemming bij de EMA gevraagd.

Er wordt gewerkt volgens de geldende boosterregels, de booster kan pas gegeven worden als:

  • regel: de volledige coronavaccinatie minimaal zes maanden geleden afgerond is
  • regel: bent u na uw laatste prik nog positief getest op corona? Plan dan uw afspraak voor de extra prik 6 maanden nadat u corona hebt gehad (let op, dit is nieuw ten opzichte van eerdere berichten).
  • advies: pas na twee weken na griepprik boosteren.

Hoe verloopt het proces van uitnodigen?

Onderstaand de werkwijze ingrote lijnen zoals het proces van uitnodigen en maken van een afspraak zal verlopen. Details zijn op dit moment nog niet ingevuld door RIVM/GGD en volgen op een later moment. 

  • De werkgever/bestuurder/eigenaar van de kliniek krijgt vanuit ZKN per mail een instructie voor toegang tot een digitaal portaal.
  • Via dit portaal kan de werkgever aangeven hoeveel medewerkers de boostervaccinatie moeten gaan krijgen. Dit zijn de medewerkers met direct/fysiek patientencontact.
  • De werkgever krijgt een lijst met unieke codes via RIVM gelijk aan het aantal geselecteerde medewerkers.
  • De werkgevers sturen de zorgmedewerkers zelf de uitnodigingsbrief met daarin de unieke code. De uitnodiginsbrief is een format van RIVM met de mogelijkheid voor het invoegen van het eigen bedrijfslogo. Bij deze uitnodigingsbrief zit een infographic met uitleg over de vaccinatie, informatie over het delen van gegevens met RIVM en gezondheidsvragen ten behoeve van de controle op contra-indicaties.
  • De betreffende medewerker kan zich via deze unieke code melden bij een digitaal loket en ontvangen via dit loket een sms of mail een bericht dat ze een afspraak kunnen maken bij het GGD callcenter of via het online portaal.
  • Op locatie wordt het sms/emailbericht en de uitnodigingsbrief gebruikt om te controleren of iemand als zorgmedewerker in aanmerking komt voor de boostervaccinatie.

De GGD adviseert om binnen een organisatie onderling af te stemmen om de vaccinatie te spreiden om zo mogelijk verzuim vanwege klachten na vaccinatie ook te spreiden.

Komende periode meer informatie
Zodra ZKN informatie heeft zullen wij dat delen via onze gebruikelijke communicatiekanalen. Tevens staat in de veelgestelde vragen rubriek op de ZKN portal informatie over de boostervaccinatie. Heeft u een vraag die in dit bericht of in de veelgestelde vragen nog niet wordt beantwoord? Stuur deze dan aan info@zkn.nl.

Niet-leden ZKN
In het voorjaar van 2021 heeft ZKN zowel leden als niet-leden geïnformeerd en geholpen met de coronavaccinatie. Om die reden plaatsen wij dit bericht ten behoeve van klinieken die géén lid zijn van ZKN ook op onze website. Aanvullende informatie die komende periode beschikbaar komt zullen wij eveneens blijven delen op onze website. Tevens kunnen niet-leden wederom gebruik maken van hun toegang tot het vaccinatie thema in de ZKN-portal.*

Meer informatie?

De belangrijkste informatie is te vinden via:

*Weet u uw inloggegevens niet meer? Probeer uw wachtwoord te resetten of stuur een mail aan info@zkn.nl.